IS KANUNUNA YENI GELEN ARABULUCULUK SISTEMI

1 25 October 2017 1108

IS KANUNUNA YENI GELEN ARABULUCULUK SISTEMI

Is kanununa yeni gelen ve 01.01.2018 tarihinden itibaren uygulamaya baslanacak olan zorunlu arabuluculuk sisteminin getirdigi yeniliklere dair incelemelerimiz.

Kanunun getirdigi yenilikler

1) Arabuluculuga basvurma zorunlulugu

a) Bireysel veya toplu is sözlesmesine dayanan isçi veya isveren alacagi ve tazminati davalari ile

b) Ise iade talebiyle açilan davalarda arabulucuya basvuru dava sarti olarak düzenlenmistir. Buna göre eger davaci ilk olarak arabulucuya basvurmazsa dava sarti eksikligi nedeniyle açilmis olan dava usulden reddedilecektir.

Davaci arabulucuya basvurduktan sonra anlasma gerçeklesmemisse buna iliskin anlasamamazlik tutanagini dava dilekçesine eklemek zorundadir.

Arabulucu tarafindan taraflar arasinda anlasma saglanmissa ve taraf vekillerince de imzalanmissa mahkeme hükmünde olup ilamli takip yoluyla takip edilebilecektir.

Arabulucu taraflarin basvurusu üzerine adliyede bulunan arabuluculuk bürolarina kayitli arabulucular arasindan, büro tarafindan atanacaktir. Basvuru yapilacak adliye ya karsi tarafin yerlesim yeri ya da isin yapildigi yerdeki adliye olmalidir. Ancak taraflar listede yer alan herhangi bir arabulucu üzerinde anlasarak bu arabulucuyu da görevlendirebilirler.

Taraflara ait iletisim bilgileri arabulucuya büro tarafindan verilecek olup arabulucu yapilan görevlendirme konusunda taraflari bilgilendirecek ve ilk toplantiya davet edecektir. Arabulucu yapilan görevlendirmeden itibaren üç hafta içinde görevini sonuçlandirmak zorundadir. Arabulucu süreci dört sekilde sona erdirebilir;

1) Taraflara ulasilamamasi,

2) Taraflarin katilmamasi,

3) Yapilan görüsme sonucunda anlasmaya varilmasi,

4) Yapilan görüsme sonucunda anlasmaya varilmamasi tüm bu hallerde arabulucu son tutanagi düzenleyerek arabuluculuk bürosuna bildirecektir.

2) Arabuluculuk görüsmelerine katilim

Arabuluculuk görüsmelerine katilim zorunlu degildir. Ancak taraflardan biri mazeret göstermeden ilk toplantiya katilmaz ve bu sebeple arabuluculuk faaliyeti son bulursa kanun tarafindan yaptirim öngörülmüstür. Buna göre görüsmeye katilmayan taraf davada kismi veya tamamen hakli çiksa bile yargilama giderlerinin tamamindan sorumlu tutulacaktir. Ayrica bu taraf lehine vekâlet ücreti hükmedilmeyecektir. Her iki tarafinda toplantiya katilmamasi durumunda yargilama giderleri her iki tarafin da kendi üzerine birakilacaktir.

3) Arabuluculuk Sisteminde Süreler

Isçilik alacaklarinda arabulucuya basvuru süresi 5 yildir. Görüsmeler olumsuz sonuçlanir ise sonuç tutanagindan itibaren 2 hafta içinde mahkemede dava açilabilecektir. Ise iade talebinde arabulucuya ise is sözlesmesinin feshedildiginin teblig edildigi tarihten itibaren 1 ay içinde basvurulur.

4) Arabuluculuk Ücreti

a) Taraflarin anlasmasi halinde: Anlasma saglanmasi halinde arabuluculuk ücreti aksi kararlastirilmamissa taraflarca esit olarak karsilanacaktir. Ancak anlasmada arabuluculuk ücreti de anlasma konularindan birisi olacagindan kimin ödeyecegi taraflarca belirlenecektir.

b) Taraflarin anlasamamasi halinde: Anlasma saglanamamasi halinde ise ilk iki saatlik ücret hazine tarafindan ödenecektir. Iki saatten fazla süren görüsmeler sonunda iki saati asan kisma iliskin ücret, yine aksi kararlastirilmamissa taraflarca esit ödenecektir.

5) Arabuluculuk Sistemine Basvurma Yolunun Istisnalari

Is kazasi veya meslek hastaligindan kaynaklanan maddi ve manevi tazminat ile bunlarla ilgili rücu davalari hakkinda arabuluculuk süreci uygulanmayacaktir. Yani SGK’nin da açacagi rucüen tazminat davalari bu sürecin disinda birakilmistir.

Arabuluculugun dava sarti haline gelmesine iliskin hükümlerin, yürürlüge girdigi tarih itibariyle ilk derece mahkemeleri, bölge adliye mahkemeleri ve yargitayda görülmekte olan davalar bakimindan uygulanmayacagi belirtilmistir.

6) Sonuç

Is hukuku açisindan çok önemli degisiklikler getiren bu kanunun ile isçi-isveren arasindaki uyusmazliklarin daha adil ve en önemlisi daha hizli bir seklide çözümlenmesini umuyoruz. Bu süreçler çok detayli ve uzmanlik istediginden magduriyet yasanmamasi için mutlaka danismanlik alinmasi ve sistemin avukat vasitasiyla ilerletilmesi gerekmektedir. Bu konudaki magduriyetlerinizin giderilmesi için hizmet sunmaya devam edecegiz.

Saygilarimizla.

ERTÜRK HUKUK BÜROSU